Hänförande lökar

När gräslöken blommar i mammas trädgård vill jag inget annat än plocka dessa söta små blommor och sätta i en vas på köksbordet. Dock har jag aldrig gjort det eftersom idén att sätta gräslök i vatten som dekoration ter sig alldeles för utsvävande. Men nu när jag har insett vad mycket vackert löksläktet har att erbjuda tycker jag inte längre att idén med gräslök i vas verkar så märkvärdig. 
 
 
 
 
 
Allium Giganteum är en av mina absoluta favoriter. Dessa lila (för det mesta i alla fall) bollar syns lite här och var i planteringar och tillför både färg och höjd. Det roliga med dessa blommor är att de är fina i alla sina olika stadier, precis när de slår ut, när de blommar som mest och när de är överblommade. Nästa år ska jag lägga vantarna på några lökar och ha Lunds vackraste balkong.
 
 
Kommentera inlägget här: