i år blir det böcker för hela slanten

Jag älskar allt som har med julen att göra! Saffran, glögg, ljus, pepparkaksdeg, julmusik och allt det där andra mysiga. Något som jag däremot inte älskar är alla julklappar som ska kluras ut. Jag har ju en ganska stor familj och jag vill gärna ge men inte konsumera massa bara för sakens skull, så i år gjorde jag det lätt för mig. Det blev ett bokår med Astrid Lindgrenklassiker, Mamma Mu och Harry Potter. Egentligen är min äldsta pojke för liten för Harry Potter, men nu kan jag helt enkelt inte hålla mig, så De Vises Sten är nu införskaffad. Sen belv det även en del till den äldre generationen, men då jag hoppas att de flesta av dessa läser min blogg får det förbli en hemlis ett tag till. 
Pippi Långstrump går i affärer, till min Pippitokiga systerson. Bröderna Lejonhjärta, Mamma Mu simmar och Harry Potter till brorsönerna. Adlibris har 8 % (alltid något) studentrabatt så jag slog till och köpte allt samtidigt. Sen ska de bara slås in och skickas över halva landet. 
 
Något jag också kände var viktigt i år nu när både jag och mina syskonbarn blivit lite äldre är att ge till de som inte har så mycket. Jag vet att barnen antagligen tycker att det är världens tråkigaste present att få 60 doser mässlingsvaccin, eller skolböcker till fem barn, men det känns viktigt för mig att ge till de som behöver. Det känns också viktigt att redan i tidig ålder förstå att alla inte har det lika bra som en själv. Att vi är priviligeade som får julklappar vilket absolut inte är en självklarhet. 
De flesta välgörenhetsorganisationer har någonslags julgåvor och jag valde att beställa från UNICEF. Det kostar 20 kr att få ett tryckt vykort med gåvan, men det är det värt. På så sätt kan barnen förhoppningsvis se och ta på det hela på ett lättare sätt.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: